6 februari 2025

Talentontwikkeling op de Wilhelminaschool

Creativiteit en talentontwikkeling zijn onmisbaar in het onderwijs. Maar hoe breng je dit écht tot leven in de klas? Het antwoord krijgen we van innovatieve schoolleiders uit heel Nederland. In dit artikel spreken we Marijn Gildemacher over hoe talentontwikkeling vorm krijgt bij Wilhelminaschool Hilversum.

 

Het belang van talentontwikkeling

Volgens Marijn moet onderwijs kinderen zien zoals ze zijn: “Ieder kind is uniek en het onderwijs dient aan te sluiten op hun unieke talenten. Er ontstaan veel kansen als met een andere bril naar talent gaan kijken." Veel mensen denken al gauw aan grote talenten zoals muziek of sport, maar Marijn ziet dat anders. Sinds dit schooljaar werken ze met de talentkaarten van Luk Dewulf. Deze bestaan uit wel 39 verschillende talenten waar elk mens er ongeveer 15 van bezit. Hierdoor ontstaat echt een andere kijk op talent. 

 

En deze nieuwe kijk is meer dan welkom, volgens Marijn. Een talent is iets waar je blij van wordt. Het gaat daarom bijna vanzelf en brengt energie. Toch zien we bij de groeiende groep opgebrande dertigers dat zij ergens de connectie met hun talent zijn kwijtgeraakt. Hoe mooi zou het zijn als we kinderen al op de basisschool kennis laten maken met hun talenten?

 

Aandacht voor talentontwikkeling bij kinderen is niet alleen goed voor de toekomst, maar heeft ook direct positieve effecten. Leerlingen worden veerkrachtiger en gelukkiger. Daarnaast blijkt dat het ook de resultaten in basisvakken, zoals taal en rekenen, kan verbeteren.

Talentgesprekken

Sinds kort is de Wilhelminaschool Hilversum een Kinder Talenten Fluisteraar School. Hoewel ze nog zoekende zijn naar hoe ze dit verder vormgeven, zijn ze al gestart met talentgesprekken. Marijn legt uit: “Tijdens deze gesprekken zoeken we antwoord op de vraag: waar wordt de leerling écht gelukkig van? Door gerichte vragen te stellen over talenten, krijgt de leerling zelf ook meer inzicht in wat hem of haar blij maakt.”

Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat het team van de Wilhelminaschool met een nieuwe blik naar het gedrag van leerlingen kijkt. Ze ontdekten dat zowel positief als negatief gedrag vaak voortkomt uit het talent van een leerling. Marijn: “De talentkaarten helpen ons dit gedrag beter te begrijpen en te begeleiden. Zo ontwikkelen we een positieve benadering van gedrag dat we anders misschien als negatief zouden ervaren.”

De reactie van de kinderen is natuurlijk het belangrijkst. Ze beginnen spontaan te stralen wanneer we hen aanspreken op hun talenten, vertelt Marijn. “Het geeft enorm veel positieve energie.”


Naast de positieve reacties van de leerlingen merkt Marijn ook effecten op het team en haar eigen rol als schoolleider. “Door deze aanpak krijgen we beter inzicht in de talenten van onze collega’s. Dit stelt ons in staat het team meer te laten werken vanuit hun sterke punten, wat bijdraagt aan hun werkplezier en helpt de werkdruk te verminderen.”

 

De eerste successen

Hoewel Wilhelminaschool Qrabbl tot nu toe vooral heeft ingezet als vervanging, ziet Marijn volop kansen om het onderwijs ermee te verrijken. Ze legt uit: “We hebben altijd veel aandacht besteed aan talentontwikkeling, maar vooral op een praktische manier. Het voelt goed dat we nu een stap terug hebben gedaan en ons richten op de waarom-vraag. Van daaruit kunnen we opnieuw praktische invulling geven, bijvoorbeeld met Qrabbl.”

Door bepaalde talenten centraal te stellen en hier projecten bij te ontwikkelen, kan men vervolgens matches maken met Qrabblaars. Zij kunnen deze projecten en de praktische uitvoering naar een nog hoger niveau tillen.